Haggaj cesurerar Aletheia
Häromdagen skrev jag en liten rolig (tycker jag) kommentar på Aletheia. En tråd som ursprungligen handlade om den 11:e september hade på något vis börjat handla om att Livets Ord numera praktiserar Maria-dyrkan. Haggaj blev sur och började anklaga mig för att vägra att svara på frågan om jag var för ”Maria-dyrkan/tillbedjan”. Jag försökte svara ett antal gånger men tydligen inte tydligt nog.
Det intressanta med denna diskussion var att under diskussionens gång så kom det ett par inlägg som kritiserade Haggaj för att han inte höll sig till ämnet. Dessa raderade Haggaj. Det kom minst ett inlägg som tyckte att jag visst hade svarat på frågan. Detta inlägg raderades. Det kom till och med ett lite humoristiskt inlägg från en annan moderator, detta raderades också!
För att vara en blogg som vid ett flertal tillfällen kritiserat andra bloggar för censur så är detta ett mycket märkligt beteende. Det är nu helt uppenbart att åtminstone Haggaj censurerar obekväma åsikter på Aletheia.
Relaterade inlägg:
29 Responses to Haggaj cesurerar Aletheia
Kommentera Avbryt svar
annonser
Arkiv
Taggar
.kr 90-talet aftonbladet antisemitism Barack Obama barn billy joe daugherty bok & bibliotek bokmässan böcker campaigning censur Dagen dawit isaak domkyrkan Dumheter Ekumenik europa florida frimodig kyrka Fritt filosoferande godtycklighet göteborg halldorf hot hägglund islam islamism Israel joel Kanal 10 katolska kyrkan KD kristdemokrater i svenska kyrkan kristdemokraterna kyrkoval kyrkovalet könsneutrala äktenskap personval Politik SD svenska kyrkan val valet Åkesson
Senaste kommentarer
- Det är en privatsak…
Emanuel Norén: @jonathan Visst är det hemskt när man blir stoppad...
13:01 - 21 januari 2012 - Fördelningspolitik a la Sverige
Adam: Håller med Ralf, fast röstar borgerligt, men skall vi...
23:55 - 30 september 2011 - Det är en privatsak…
Tony Malmqvist: I Johan Ericsons fall är det helt uppenbart så att...
17:41 - 23 september 2011 - Idag dog mormor
Marisol Kaseorg: värdefulla minner. Jag blev så överraskad att din mormor kände...
11:09 - 24 juli 2011 - Snart tröttnar jag…
John Nilsson: Det var en ovanligt genomarbetad text som skiljer sig...
10:35 - 20 maj 2011
- Det är en privatsak…
Twitter uppdateringar



sa han censurar faktiskt? Jag skrev en kommentar i anslutning till det amnet du namner, och den forsvann. Jag trodde det bara var ett misstag, men ser man pa…
Mmm.. precis så var det. Inlägg försvann och modererades.
Aletheia.se är Sveriges värsta extrem-protestantiska blogg skämt. Dess hat mot Katolska Kyrkan, Livets Ord, Halldorf och andra Kyrkotrogna visar inga gränser. Att man numera ständigt ger plats åt arianernna och heretikerna inom Messianska Föreningen, visar på hur Aletheia.se allt mer lämnar den apostolisk kristna tron. Ack så tragiskt. Sola Scriptura…(så fel det kan gå…)
In Christo/andres
Har inget förtroende alls för Aletheia.se. Slutat läsa det som tas up där fr längesen.
Du är inte den ende som sensureras. Jag har vid flera tillfällen kritiserat det de skrivit om. Trots att min kritik har varit saklig och mild så har man valt att radera dem totalt. Varför detta?
Det verkar som om bara de somm tycker som dem i 100% av alla frågor får komentera där. Det verkar som om de är livrädda att andra tänkesätt ska komma till tals än deras.
Detta är konstigt med tanke på att de kallar sig för tankesmedja. Där man i alla fall förut sagt att man ska kunna uttrycka sig i vad man tycker och tänker, så länge man inte kränker någon.
Då var vi tillbaka på ruta ett igen. På nytt så börjar Aletheja med Haggaj i spetsen att anklaga LO för ikon tillbedjan. På nytt så citeras säkerligen halva och tredjedelar av bibelord, där man rycker ut bibelord ur dess sammanhang.
Trist att ingen annan än de som tycker som dessa bröder ska få yttra sig och påpeka saker och ting. Dessa visar bara att dessa bröder är livrädd att deras besökare ska få se saken i ett annat ljus, de är livrädd att någon annan ska få besökarna att se och förstå hur andra tänker. Detta visar bara att de förlorar mark. Att de är livrädda att andra ska se att de är helt snett ute i vissa frågor, inte alla.
aletheia är ett dessvärre skämt.
aletheia är dessvärre ett skämt.
Ja, ett dåligt skämt som det nog bara är en som skrattar åt…
Jag tappade intresset för att delta i diskussionerna där redan från början eftersom Jesus inte var synlig. Försökte blanda in mitt vittnesbörd om relationen med Jesus i argumentationen men blev då helt avfärdad som vilseledd och lite dum i huvudet.
Eftersom jag inte skrivit så mycket (kasta inte pärlor till…osv) så har jag inte blivit censurerad. Men jag upplever ett hat mot oss som tycker annorlunda och som inte vill att de ska klistra fast läror och åsikter på oss som vi inte har.
Jag börjar känna att det är svårt att vara kärleksfull. Men det skall vi ju vara gentemot våra bröder. Låt oss fokusera på det som vi ska göra för Jesus bara!
Jag har kunnat vara mycket kritisk på aletheia.se utan att, vad jag vet, råkat ut för censur.
Kanske för att jag inte tillhör en viss uppsalaförsamling?
Japp, Haggaj är nog inte mer vän av demokratisk ordning än dem han kritiserar. Snarare tvärt om, tycker jag mig ha sett, tråkigt nog. En av mina vänner har blivit portade från Haggajs bloggposter eftersom Haggaj inte gillade vad han skrev. Han var inte otrevlig, bara bra på att svara Haggaj.
Men MTC och Andy beter sig INTE på det sättet, så det går inte att säga att Aletheias inställning i helhet är sådan emot kritiker. Däremot blir det förstås en belastning för Aletheia om en av moderatorerna/författarna gör på detta sätt.
Sådär blir det om man anser att målen helgar medlen, skulle jag gissa.
Aletheia aer generellt en bra blog! Provocerande och ofta kritisk, javisst, men jag tror det behoevs ibland…
Dock aer det traakigt att vissa av bloggarna paa Aletheia inte taal (mild) kritik och raderar inlaegg…. som bloggare maaste man kunna taala konstruktiv kritik….
Det skulle vara intressant med en motpol mot aletheja. Jag har inte tid eller ork att göra en sådan sida eftersom jag är ganska svårt sjuk och trött jämt.
Men kanske någon här ute känner människor som är protestanter, ortodoxa och katolska som är duktig på teologi och som på ett snällt men endå rakt och ärligt sätt kan besvara påståender mm som är uppåt väggarna på den sidan.
Jag har förut påpekat för en viss bloggare på den sidan att LO inte tillber ikoner. Det som händer då är att den komentaren från en viss broder på en viss bloggsida tas bort ganska snabbt. Sedan påstår man att detta aldrig har stått på sidan.
Undervisningen om enhet är ny och en del är ovan och rädd för den. Eftersom detta inte predikats så mycket i Sverige de senaste hundra åren. Jag tycks märka att undervisningen om enhet har samma efekt som trosundervisningen hade på kyrkor på 80 och 90 talet. Missförstånd och ren smutskastning vid vissa tillfällen. I NT kan man läsa om hur kyrkoledare samlades och hade samtal med varandra. Detta trots skilda uppfattningar när det gälde spridandet av evangeliet mm. Trots att de hade skilda uppfattningar så skildes de som vänner. Jag tror att de förstod att Gud hade kallat dem till olika saker. Någonting som kristna länge har haft svårt att förstå. Alltså att även de som är kallade till någonting annat än vad jag har på hjärtat är från Jesus. Nu börjar vi kristna förstå att även de som har andra saker på sitt hjärta än vad jag har är kallade från Gud.
Vi behöver glöma varandras tabbar, utalanden och påhopp och gå vidare. Detta är en utav de stora sakerna som präglar enheten i vårt land.
Jag tror Sverige går in i en ny tid, där enhet är livs nödvändigt för vår överlevnad. Jag tror vi inte längre kommer klara oss själva, vi behöver varandra.
Jonathan,
I went and read the post at Alethia. I speak only a little Swedish and I understood at least 2 or 3 times that you said that we should ”pray to the father in Jesus name.” And that it was wrong to worship any other God. As far as I know…that is clearly biblical!
I guess it is hard to understand any language, even our own, if our focus is to criticize others and protect ourselves…eller hur?
Anyway…I would like to say, Good job! lol!
Anthony
Bäste Jimmy Larsson!!
Många på vår katolska blogg, som gjort inlägg hos Haggan & co-bloggen har gjort detta. Lungt och sakligt. Själv tillhör jag dock det gardet som varit lite mer ”offensiva”.
Men dessa av mina blogg-bröder som gott mer ”varsamt” fram, har alla mötts av förlöjligande, anti-katolsk ignorans av sällan skådat slag, eller helt enkelt inte fått några svar alls på sina TYDLIGA och UPPREPADE frågor – gällande tex Skriftkanon, Sola Scriptura, Tolkningsföreträde osv..VÄSENTLIGA teologiska frågor, för en blogg som iallafall vill verka seriös. Dessa av oss som då blivit för obehagliga med våra frågor och vår apostoliska tro har godtyckligt ”rensats” bort. Likriktningen är läskigt sektlik.
Ständigt och på de mest komiska sätt attackeras Katolska Kyrkan och Livets Ords pastor, Ulf Ekman. Bloggen har förvandlats till en ökänd arianskt ”chick-blogg” (am. anti-katolik av komiska mått) där MFS numera fått den perfekta kanalen att sprida sina 1700 år gamla heresier av Inkarnationsförnekande samt förakt av Kyrkofäderna..
Vi ämnar under hösten/vintern behandla Messianska föreningens och dess urgamla avgrunds-heresier.
Var välsignade Bröder!!
ps. Tack för ditt mod Jonathan!! Håll ut!!
När vi kristna INTE VET vad vi skall tro, så får vi gå till Skriften. Som jag ser det är det inget rum för mariatillbedjan, dvs att be till Jesu moder, Maria.
I och för sig läser vi i Luk 1:48, att ”alla släkten härefter skall prisa Maria salig”.
1 Kor 1:2: ”…som är kallade att vara heliga, och som lever i gemenskap med alla dem som på varje plats beder till vår Herre, Jesus Kristus…” (Hedegård). Gemenskapen är en symbios. De sanna kristna är syskon med Jesu blodsutgjutelse som sigill.
Konklusion: vi ska be till Jesus (eller Fadern) och prisa Maria salig. Men, vad menas med prisa? Det betyder att skatta Maria salig, dvs hålla före.
En attityd, alltså.
Säkert finns det andra synvinklar, och det är bra om det till en gräns stöts och blöts angående sann tillbedjan. T ex på denna blogg.
Mvh
Bäste Broder Olle!
Finns INGET som helst stöd för tillbedjan TILL Maria. All tilbedjan tillhören Herren Gud allenast. Amen.
Att vi kan be Guds Moder Maria om FÖRBÖN, betyder INTE att vi ber TILL vår Moder. Två helt olika saker. På samma sätt som att du Broder Olle, kan be en vän om personlig förbön, så kan du också be de människor som gått före dig att be för din eller någon annans själ.
ALLA som bor i himlen är helgon-heliga. Ingen kan vara nära Gud utan att vara helig. I himlen spelar man sannolikt inte tennis, utan ägnar sin tid åt att tillsammans med Kristi Kropp här på jorden, be för Kyrkan och för hela mänsklighetens frälsning. I detta förbönsarbete utgör Guds Moder Maria och alla helgon tillsammans, (all de heliga i himlen) en enorm bönepotential. Utnyttja den Broder!! *blink*
Andres Lempira Chacòn
Jag har hört flertalet vittnesbörd av de som fått komma till himlen. Enligt de så ber inte alla i en hel evighet. En man som varit i himlen berättar om hur han såg människor gå på gator av guld. Han såg även en kvinna gå in i en bok handel och köpa en bok.
Visst förekommer det en hel del förbön för oss och andra i himlen. Men det förekommer andra saker också. Tex så upphör aldrig lovsongen till Gud inför Guds tron.
Jag tror att alla samfund i hela världen har misstolkningar och missuppfattningar i sina läror. Så vare sig man är pingstvän, metodist, missionare, tros församlingsmedlem eller går till sv kyrkan, så har vi alla tabbar och fel i våra läror, mer eller mindra i alla fall.
Jag blir minst sagt förvånad att man åter igen säger att vi på LO tillber Maria/Ikoner. Detta har man återigen tagit upp då jag blivit portad från att komentera på denna sida. Alla som kan bevisa eller lägga fram belägg för att det inte är som aletheja skriver portas från sidan. Precis som man gör i många sekter världen över. I Sekter är man livrädd för att förlora greppet över människor. Att det ska se att det kanske inte är så som de ledarna skriver eller lär ut.
En viss person (jag nämner inga namn) som går regelbundet till en viuss bloggsida har fått lära sig där att man ska hålla hundra lagar/regler för att klasificeras som rättstrogen. Det vär väll Paulus som sa att inte laggärningar kunde frälsa oss. Snart kommer vi nog se en ny rörelse startas av någon broder/syster som kommer kalla sig Sionisterna eller dyrlikt.
Har tänkt på en sak. Denna Haggaj kan mycket väl vara en kvinna. Har någon annan tänkt på det? Förmodligen är hon ganska välkänd eftersom hon inte vill säga sitt namn, kanske är hon medlem i LO. En utav alla de som sitter på läktaren och vrider och vänder på allt som sägs. Uppenbarligen är hon livrädd att hela hennes sociala tillvara ska skakas.
Någonting jag har svårt att förstå är att det fins oärliga människor som inte vill säga vad de tycker i frågor. Jag har aldrig varit rädd för att uttala mig. Och vissa saker jag sagt har det vridits och vänts på så att det låter som om jag påstår någonting helt annat än vad jag gör.
Vist får man hålla tyst om vad man tycker.
Jag har fått höra, att när Billy Graham fick frågan ”ber jungfru Maria för oss i himmelen?” så svarade han: ”Vad skulle hon annars göra?”
Andres Lempira Chacòn
Jo jag har sett att det finns katoliker sommreagerar mot vad aletheia skriver.
Jag skälv är inte välkommer att skriva komentarer på aletheia. De godtar inte mina komentarer.
Jag såg en blogg på just aletheia som handlade om att världen idag och Ulf ekmans blogg för envägs komunikation. Att de inte tillåter någon med en annan åsikt säga vad de tycker. Jag skrvev en komentar där jag skrev att jag blev förvånad av kritiken när de på aletheia kritiserar vissa för envägs komunikation när det gör på samma sätt själv. Jag skrev att jag tycker det är konstigt att man inte kan läsa en enda kritisk komentar på deras blogg, och att de inte tillåter komentarer som är kritiska mot det de skriver. Särsilt kännsligt blir det då man kan rada upp bibel ord efter bibelord på att de de skriver är upp efter väggarna galet.
Jag blir ganska ofta censurerad av Haggaj,han helt enkelt raderar mina inlägg om de inte passar honom. Men han har ju en mailadress så det är väl bara att skriva o fråga vad han sysslar med, eller hur? Frågar du inte lär du inte få något svar heller. Sådant är livet…
Det är väl ganska enkelt att skriva nya inlägg och ta för vana
att alltid kopiera sin text och om nödvändigt klistra in till ett nytt försök. Tror inte att Aletheia är varken bättre eller sämre än samhället i övrigt, borde vara förhållandevis enkelt att acceptera det.
Jimmy Larsson:
Jag instämmer helt med din bild av himlen.
Till Andres L C:
Du Andres vet antagligen mer än jag om vad eller vilken man skall tillbe.
I Uppenbarelseboken finns inget stöd alls för mariatillbedjan. Så ser jag det.
Men lukasevangeliet menar att Maria alltid skall prisas salig. Det ordet, salig, betyder sjufalt lycklig.
Med min språkreferens menas alltså att man kan anse Jesu jordiska moder, Maria, vara salig. DET är inte detsamma som att tillbe henne.
Nu har Haggaj censurerat fem(5) inlägg i följd – under en o samma dag! Måtte vara ngt av rekord, eller??? Tycker det är väldigt tråkigt.
Alla som kan och ger konstruktiv kritik av det Haggaj skriver, får en dolk i ryggen, ungefär. En hel del trovärdighet försvinner med sådant agerande, tycker jag. Bara den som stryker medhårs får stanna kvar i oredigerat skick verkar det som.
Och ändå är aletheia en av de mest intressanta bloggarna och sidorna bland svenska kristna efter Lars Enarson.
Äntligen får jag en förklaring till varför ett flertal av mina kommentarer (på Alteheia) bara ‘försvunnit’!
Jag misstänkte nog att den som kritiserar mest inte klarar av kritik själv
Jovisst! Censur är intressant. Titta bara på Kina. Alla gör affärer med Kina. Alla blundar.
Vad intressant Jimmy Larsson. Självklart tar du till det välkända gamla knepet: Det måste vara en kvinna. Det är nästan skrattretande hur du skriver att ”hon är livrädd för att hela hennes sociala nätverk ska raseras” osv osv. Som att det är en skvallersjuk kärring som sitter på läktaren och sprider en massa galla och skit. Så otroligt typiskt att skylla det onda på en kvinna. Som att en man inte skulle vara kapabel?
Varför skulle det vara en kvinna? Och varför skulle ni på LO rasera hela hennes umgänge bara för att hon inte tycker som er? Är det inte okej att kritisera?
Jag är absolt ingen militant motståndare mot vare sig LO eller katolska kyrkan. Men ett har jag lärt mig i frikyrkosverige genom åren. Man måste våga tänka själv. Och för det borde man få beröm för vem vill ha en hel skock människor med sig som inte vet vad de tycker eller inte tycker?! Därför uppskattar jag Aletheia. Där får man ifrågasätta och kritisera och tyvärr verkar det som att det bästa är att vara anonym för annars riskerar man visst att inte ha några vänner kvar.
Sen tycker jag att klimatet måste vara mer kärleksfullt än vad det är på ovan nämnda blogg, men man kan bara se till hur man själv bete sig. Det andra gör får de på något sätt stå för själva!
Blessings,
en ifrågasättande kvinna om förhoppnigsvis slipper titeln ”skvallerkärring” och får en hög med vänner om jag en dag ansluter mig till LO.
Kära vänner. Vi har inte släppt in kommentaren av den enkla anledningen att det inte var en kommentar. Så här skrev Jonathan:
”Jonathan
jonathan.ekman.nu
jonathan@ekman.nu
217.211.57.216 Postades 2009/01/25 kl 21:45
Jag har skrivit en kommentar om detta på min blogg.”
De flesta större bloggarna brukar inte ha för vana att driva trafik till andras bloggar eller lyfta över en pågående diskussion. Inget konstigt med detta.
F.ö. är det YTTERST sällan vi plockar bort kommentarer jämfört med exempelvis UlfEkman.nu & andra sajter. Vanligaste skälet till refuserade kommentarer på Aletehia är 1.) Att de tillfälligt fastnat i moderation (vi har en del automatiska inställningar här) eller 2.) Kommentaren har helt enkelt försvunnit ut i Cyberrymden (tekniskt fel pga tidvis hög belastning).
Enda undantaget till detta var när jag efter Andy lämnat oss upptäckte att han lagt in alla Harry Forsgrens (Livets Ords största motståndare genom tiderna?) kommentarer på ”autodelete”
Var välsignade!
/MyTwoCents
Daniel,
Det må hända att det är din policy men Micael verkar agera annorlunda. Jag har under en het debatt i höstas märkt att ett flertal inlägg försvunnit under pågående debatt. Micael hänvisade då till att han tyckte de var O/T.
Med det sagt så får ni ha vilken policy ni vill. Släpp fram eller radera allt efter behag…
Det som gäller på denna blogg är att allt som är skrivet i en trevlig ton släpps fram. Det finns dock tyvärr några personer som inte klarar av detta och de tänker jag fortsättningsvis inte släppa igenom. Pseudonymen ”Nils” faller i den kategorin tillsvidare.